čtvrtek 26. ledna 2017

Lékárníci ve filmu - Síť lékáren Dobrodinec, doktor Martin, paní Kunešová a ti druzí



Když už píšeš o těch filmech s lékárnickými rolemi, napiš, prosím, taky o tom děsným seriálu Doktor Martin. Hraje ho Donutil a říká lékárnici paní Kunešová...
A mám to. A to jsem o seriálech nechtěl psát vůbec. Na přání udělám vyjímku. A vezmu to z jedné vody na čisto. Jak to s těmi seriály vlastně je, hlavně s těmi nekonečnými.
Doktor Martin měl být komediální seriál. Česká televize natočila 2 řady, a tou druhou řadou to skončilo. V diskusi na webu lékárnické komory se k seriálu objevilo několik nelichotivých poznámek, zejména kvůli charakteru postavy lékárnice Sandry Kunešové. 
foto: Česká televize

Hrála jí Milena Steinmasslová a vcelku věrohodně ztvárnila scénářem předepsané charakterové vlastnosti Blběny Obecné (to mám z jiného mailu), jež je stižena mírnou hysterií a lehkou hypochondrií. A že jí namachrovaný profesor a chirurgická kapacita z velkoměsta říká paní Kunešová? No a co. V jiném seriálu z lékařského prostředí byl jakýsi Cvach, takový teoretický všeuměl, nemastný neslaný, ale záporák. Protestovali proti tomu ostatní lékaři? Neprotestovali a Cvach to nakonec dotáhnul na ministerstvo zdravotnictví. To se stává dokonce i v lékárnické profesi. Někdy se na ministerstvo dostanou šikovní a chytří, někdy takoví, co měli radši zůstat na horách nebo v zapadlém pohraničí.
Sandry máme v databázi členů komory celkem čtyři, ani jedna není Kunešová a všechny jsou o dvě (nejméně) generace mladší než lékárnice v seriálu. Kunešová je mezi lékárnicemi jenom jedna a i tu dělí od seriálové postavy nejméně jedna generace.
A přiznejme si to, i mezi lékárníky se najde Didus inaptus (Blboun nejapný) a Blběna Obecná. Nejsme profese imunní vůči záporným charakterovým vlastnostem. A navíc, co by normální lékárník nebo lékárnice v takovém dílku televizní zábavy hledali?
Akčního hrdinu ve stylu McGyvera najdeme mezi lékárníky těžko, snad několik amatérských detektivů. A tak „normální“ lékárnice (Veronika Žilková v seriálu Všechny moje lásky) proniká na televizní obrazovky jen díky bohatému sexuálnímu životu, nebo alespoň vzpomínkám na něj. Červená knihovna je nesmrtelný formát a divili byste se, kolik se toho odsuzovaného braku pořád prodává. I když je to pořád to samé, mexické a argentinské telenovely … Nikdo se na ně nedívá a každý ví, o co v nich běží.
Seriál Doktor Martin vznikal podle předlohy britské televizní stanice ITV a původně měl být přesnou kopií předlohy. Nakonec nebyl (také proto, že si to Miroslav Donutil prosadil). Alespoň ve scénách doktora Martina je česká verze trochu zdonutilovaná. V ostatních scénách zůstal vliv britské předlohy větší a lékárník ze zapadlého horákova odpovídá víc britské představě o lékárnickém komičnu.
A proto nelze než souhlasit se slovy Martina Svobody pro magazín aktualne.cz:
„Doktor Martin je špatně napsaný, natočený, zahraný. Zobrazuje svět, jaký neexistuje, ale který zároveň nežije sám o sobě, a zakládá si na hloupých klišé, jež v lepším případě vyznívají do ztracena, v horším utvrzují diváky o zažitých stereotypech. Postavy nemají pořádně ani povrch, natož hloubku.
Roztomilý bručoun tu mechanicky pohazuje bonmoty, všichni jsou sice nemocní, ale doktor je vyléčí, nikdo nemá opravdové problémy, a pokud ano, tak nepůsobí moc vážně. Vesmír se tu řítí kupředu bez systému, bez autorit, beze všeho, co by ho mohlo komplikovat a tedy znepříjemňovat.“

A přesně tato podoba televizní zábavy vyhovuje 15 % populace. (První díly seriálu sledovalo bezmála 1,5 milionu diváků.) Ano, jsou to ti vychovaní  jiným neexistujícím světem Ordinace v růžové zahradě, která už přestala být nekonečným seriálem a stala se naivní (a zatím nepřiznanou) verzí teleshopingu (údajně se za jeden umístěný produkt platí 300 000 korun), kde se stírá rozdíl mezi dějem seriálu a reklamními přestávkami.

Pozitivní na tom celém je, že divákům nejde o to, jak moc je to reálné. Právě naopak. Čím víc je to trhlé, tím víc se to líbí. „Jak může být ta vrchní tak nablblá s těma slevovýma kupónama do lékárny na chodbě…“

Je to tak ujeté, až to vyvolává sledovací závislost. Lidi na to koukají, jen aby se mohli ujišťovat, že je na světě mnohem víc tupců. Tedy takových, na kterých to pozná i jednoduchý konzument televizního braku na první pohled. 

Jak natáčení takových klenotů televizní zábavy probíhá, se můžete podívat v jiném pitomoučkém filmu Celebrity s.r.o.
 
FOTO: Bio Illusion
Nečekejte žádné umění, ale je to slušná konzumní oddechovka. V hlavních rolích Mádl (režisér), Cibulková (produkční).  Ve vedlejších pak Mrkvička (ředitel televizní stanice před důchodem) a mladinká slovenská herečka Monika Horváthová (Mádlova partnerka). Je to její první role ve filmu a v nahé scéně je to pěkné podívání, které zvyšuje hodnocení o celou polovinu hvězdičky. 

Kvůli tomu to ale nepíšu. Scénář filmu je pitomý a ještě pitomější je scénář toho nekonečného seriálu, který Cibulková ve filmu produkuje a Mádl (nerad) točí. Ale ukazuje se tam, jak to funguje. Čím pitomější, tím víc se to lidem líbí. Diváci (ve filmu i ve skutečnosti) dobře vědí, že je to kašírovaná kulisa a do reality to má strašně daleko. Ale nechtějí reálný obraz, chtějí právě ty barevné kulisy a těhotné muže s oscilující sexuální orientací. 

Nejzajímavější je „citlivá“ inkorporace produkt placementu (Clavin, Semtex) do samotného děje seriálu, navíc, když síť lékáren DOBRODINEC, která právě otevřela pobočku v domě, kde bydlí hlavní hrdina, dává na jeden díl MILION A PŮL (!) a je třeba její jméno tak nějak nenásilně zabudovat do scénáře. I kdyby to mělo být vyléčení mrtvého.


Pro Časopis českých lékárníků, prosinec 2016




 

Žádné komentáře:

Okomentovat