Popelky
filmové produkce
Zábava se tu nekoná,
noc je jak černá madona,
jen když se půlnoc přiblíží,
princezna smutná za mříží
čeká, že někdy zazvoní
spanilý rytíř na koni.
noc je jak černá madona,
jen když se půlnoc přiblíží,
princezna smutná za mříží
čeká, že někdy zazvoní
spanilý rytíř na koni.
Znáte? Pamatujete si?
Čtvrtý díl básnické série se
začal připravovat v roce 1992. Tereza Brodská se v roli čerstvé
absolventky farmaceutické fakulty Ute[1]
chystá sloužit noční, lékárenské službě se pomalu krátí dech a u Bednaříků
v Trutnově se finišuje s převodem úplně první lékárny do soukromých rukou.
V době premiéry (22. 7.
1993) bylo Tereze Brodské 25 let, já měl za sebou druhý ročník a Ondra Bednařík
na rozhodnutí o přijetí na farmaceutickou fakultu teprve čekal. Film považovali
mnozí kritici za nejhorší ze série a režiséru Kleinovi dávali za vinu přílišný
důraz na karikování tehdejších reálií a také vtipy příliš laciné a unavené.
Možná ano. Na rozdíl od
předchozích tří dílů, ze kterých měla Karolína (na fakultě ta hezčí a
pečlivější polovina naší dvojice) pro každou situaci zejména v laboratorních
praktikách k dispozici nějakou hlášku, si z toho filmu pamatuji jen
dvě. První: „Ne, na ucho ne!“ a pak
ještě tu druhou o obtížné zařaditelnosti labiae
pudendi do struktury okresů České republiky.
Ano, i na můj vkus je ve filmu příliš
prvoplánové reklamy, s odstupem času ale musím přiznat, že to bylo době vcelku
věrně nastavené zrcadlo. A za jedno musíme pánům Pecháčkovi (scénář) a Kleinovi
(režie) poděkovat. Rolí lékárnice jsme získali do dalších tří dílů také zrcadlo
nastavené naší profesi.
V „Konci básníků“ je sice
lékárna plná nábytku z počátku normalizace, včetně skleněné přepážky mezi
magistry a pacienty, ale většina scén se odehrává vzadu u „emesů“ v zátiší
otočníků a stojatek a rekvizitou v rukách lékárnice je třenka
s těrkou. Vedoucí lékárník si ve vedlejší pidiroličce vystačil se zuřivým
výrazem a obrovskou injekční stříkačkou k sebeobraně proti alkoholem
rozkuráženým lékařům. A jedinou reklamou (zjevnou, ne skrytou) na lékárenský
sortiment je Kendyho zakázka na prezervativy „s čudlíkama“. (mimochodem, víte,
k čemu tam jsou?)
V dalších dílech už je to trochu
jinak, v roce 2004 sice „Básníci neztráceli naději“, ale z lékáren se
pomalu začal ztrácet smysl pro humor. Lékárnice měly nové starosti. Ute dokázala
(pravděpodobně ještě před atestací) zprivatizovat nejenom lékárnu U Černé
Madony[2],
do které po promoci nastoupila, ale ještě další čtyři. Bílý plášť vyměnila za
strohý kostým, třenku s těrkou za klávesnici počítače a mobil, se kterým
usínala i vstávala. Jenže, slovy hlavního hrdiny: „…mobil ženu nepohladí!“
Lékárna roku 2004 je plná product
placementu (podle základních pravidel marketingu a merchandisingu umístěného do
výše očí) a lékárnice jsou před kamerou hned dvě. Je jasné, že na počátku
nového tisíciletí už na našem území existovaly nemocniční lékárny, protože U
Černé Madony začala Mgr. Anna Posedlá[3]
pracovat teprve po nedlouhé pracovní epizodě v jedné z nich.
V roce 2004 to nebyl životní příběh nijak neobvyklý, finanční podmínky
v nemocnicích tenkrát neměly nijak silný motivační náboj (v téhle
dokonce lékárnice nefasovaly ani pracovní obuv) a veřejné lékárny na přídomek
„pouliční“ teprve čekaly.
Dějová karikatura výdeje léků na
recept se pohledem scénáristy zhutnila na „hodně krabiček“ a „rychle nacpat do
tašky“. Ani jedna z lékárnic proto před kamerou nemrkla okem, když se
senilnějící profesor Ječmen (Josef Somr) chystá pivem zapít projímadlo „od kardiologa“, dětské vitamíny v sirupu
„na chuť k jídlu“ a troxerutin „na prostatu“(!). Dispenzační dialog
s pacientem scénář zredukoval na: „…
nepopleťte to, pane profesore!“
Na druhou stranu se do výpravy a
scénáře dostaly modernější kulisy a rekvizity: krásný (a drahý) nový nábytek, nezbytný
počítač s lékárenským program a PŘECEŇOVÁNÍ. „Aničko, zítra přijďte dřív, budeme přeceňovat…“
Photo BIOSCOP |
14. dubna 2016 šel do kin
poslední (zatím) díl série „Jak básníci čekají na zázrak“. Těšil jsem se na něj,
i když vím, že se mnoha lékárníkům líbit nebude. Mělnická lékárna U Zámku,
předobraz filmové lékárny U Černé Madony, ukončila provoz někdy v roce
2013 a někdejší majitelka pěti lékáren, lékárnice Ute, v nejnovějším pokračování Básníků pracuje
v jedné ze stovek lékáren největšího lékárenského řetězce. I to je docela
uvěřitelná situace, pod stejnou značkou už je po sérii akvizic provozována i ta
první soukromá porevoluční lékárna v Trutnově.
Díky vypůjčené pracovní košili se
pro účely fotografování z natáčení sice Tereza Brodská zdobila titulem doktorky
farmacie a s rolí nesouvisejícím jménem (Petra Švarcová[4]),
ale ve filmu samotném jmenovku v lékárně nenosí. Po zkušenosti
s předchozím dílem ani nemůže překvapit další akcentace produkt placementu
a samozřejmě ani úlitba pro partnera natáčení jak v oblasti rekvizit, tak
ve scénáři dialogů.
Ute: „Proč si táta
nevyzvedne léky v nemocniční lékárně? Kvůli mně, nebo proto, že to tu máme
levnější?“
Štěpán jr.: „To nevím... …Osamělým mužům prý klesá IQ!“
Realitu doby dokreslí právě nezbytná rekvizita, čtyři velká balení privátní značky (gingo, ibuprofen, paracetamol a nejspíš chondroitin) oproti receptu „ad usum medici“ do kombinace s doma užívaným perindoprilem. Dávné lásce za pouhých 440 korun českých.
Štěpán jr.: „To nevím... …Osamělým mužům prý klesá IQ!“
Realitu doby dokreslí právě nezbytná rekvizita, čtyři velká balení privátní značky (gingo, ibuprofen, paracetamol a nejspíš chondroitin) oproti receptu „ad usum medici“ do kombinace s doma užívaným perindoprilem. Dávné lásce za pouhých 440 korun českých.
A to je bez prozrazování děje
zatím posledního dílu v kostce všechno. Celá série dává věrný obraz české
společnosti a zejména českého zdravotnictví od osmdesátých let minulého století
až do dneška. I v posledním díle pamatují tvůrci samozřejmě i na
zdravotnickou osvětu:
„Jmenuje se to metabolický syndrom, takže nesolte, neslaďte, nejezte
tučné a nepijte alkohol.!“ Pro zbývající lidskou radost (sex) je
doporučována „krotká domácí varianta“.
Česká novodobá historie
lékárenství za poslední téměř čtvrtstoletí by se dala ze všech lékárenských
záběrů sestříhat do delšího klipu, ke kterému sice můžeme mít spoustu výhrad i
faktických připomínek, ale jsme to my, personifikováni do jednotlivců tak, jak
nás viděli (a už vždycky uvidí) diváci a zároveň naši pacienti. Většině
z nich už je dnes, více než v roce 1993, jasná závislost míry
partnerské podpory a s ní spojeného prostoru před kamerou. A proto je
možná dobře, že vyloženě komerční aktivity diktované „shora“ jdou z dějové
linky příběhu rozpoznat a vyselektovat stejně snadno jako reklamní blok
z večerního programu komerční televizní stanice.
Ze života to jde podstatně hůř.
Psáno pro Časopis českých lékárníků 3/2016.
[1] Křestní jméno Ute neměla v databázi
členů ČLnK uvedena žádná naše kolegyně, v ČR jej užívá 24 žen
[2] Nemá souvislost s lékárnou stejného jména
v Újezdu u Brna
[3] Osoba tohoto jména také nikdy nebyla uvedena
v databázi členů ČLnK
[4] V databázi členů jednu najdete, jen v tom
řetězci nikdy nepracovala. Stejné jméno, příjmení a titul má na jmenovce i ta
blondýna z reklam, které už víc než rok běží v televizi.
Komentáře
Okomentovat