středa 5. října 2016

Téměř 2 miliony rizikových balení


Dne 5. září informoval Státní ústav pro kontrolu léčiv o závadě v jakosti minimálně jedné (ale až tří šarží) pro 5 léčivých přípravků Atram, Neurol (dvě různé síly), Oxazepam a Prednison.

Celkem 8 šarží a zhruba 60 000 balení. Zjištěná závažnost rizika byla důvodem pro rozhodnutí stáhnout uvedené vadné šarže všech výše uvedených přípravků až z úrovně pacientů a dalších 50 000 balení ze zdravotnických zařízení.  Celkem 110 000 balení pouze v České republice a dalších zhruba 1 milion 800 tisíc v evropském měřítku. Pojem „závada v jakosti“ je v informaci SÚKL vysvětlen větou: „…je možné, že balení bude obsahovat jiný lék, než jaký mu byl původně vydán.“

Co takové eufemické vysvětlení znamená v praxi a jak rozumět odůvodnění?
V praxi to znamená, že nikdo není schopen odhadnout, jaké účinné látky jsou v tabletách toho, kterého léčivého přípravku. A možných kombinací záměn může být mnoho. Od relativně málo rizikové záměně alprazolam/oxazepam nebo alprazolam 0,25mg/alprazolam 0,5mg  až k významně rizikovější záměně čehokoliv za prednison. Zejména v případě užívání některého z benzodiazepinů namísto prednisonu lze zjednodušeně říci, že se pacient sice může cítit lépe, ale objektivně dojde k výraznému zhoršení zdravotního stavu vlivem náhlého vysazení prednisonu, což může vést až adrenální krizi.

Bohužel, z doplňující informace SÚKL vyplývá, že ke dni 13. 9. byla v souvislosti s uvedenou závadou v jakosti nahlášena celkem čtyři upozornění na nežádoucí účinek přípravku PREDNISON a tři upozornění pro přípravek NEUROL (alprazolam).

A právě pro závažnost možné (a teď i pravděpodobnější) záměny alprazolam/prednison je doporučení pacientům k návštěvě lékárny a výměně vadné šarže za bezvadnou (respektive za tu, která se ještě nestahuje), alespoň pro mě, nedostatečné. SÚKL sice na posledním místě informace pro pacienty navrhuje kontakt s ošetřujícím lékařem, ale podle mého názoru by to měla být informace primární.
Veškerá zodpovědnost a opatření k nápravě jde k tíži držitele rozhodnutí o registraci a nabízí se otázka, zda neměl při sběru a výměně vadných balení postupovat razantněji, tedy pasivně nespoléhat pouze na rozhodnutí pacientů, kteří se o tom samozřejmě ani nemuseli dozvědět. Ano, bylo by to dražší než 100 korun, které lékárně nabízí za náklady spojené s administrativou, výměnou a likvidací každého balení, které pacienti do lékárny donesou.

Obava, že by se do českých lékáren vrátila od pacientů většina z 60 000 balení vadných šarží, přitom není úplně na místě. V českých lékárnách byly léky z těchto šarží vydávány pacientům už na přelomu března a dubna tohoto roku. Že by ve větším měřítku zůstaly i po půl roce nespotřebované, je málo pravděpodobné a proto zdůvodnění mohlo být i v preténiu: „…je možné, že balení obsahovalo jiný lék, než jaký mu byl původně vydán.“

O to je celý případ závažnější. Našla se chyba, kterou lze odčinit pouze zčásti. Velká část tablet s rizikem záměny byla již užita a to pacienty nejvíc děsí. Nevědomost a nedostatek informací, protože je nikdo nekontaktoval, aby jim sdělil, co za co bylo vyměněno a v jakém množství a co se mohlo stát. Jestli je „chyba vzniklá přímo u výrobce v rámci výrobního procesu“, jak jí označil SÚKL ve svém avízu, spíše malého rozsahu a týká se několika tablet, které, nedopatřením nebo liknavostí pomocného personálu (nebo zlým úmyslem), změnily násypku pro balící linku. Nebo byl vadný celý proces a pak to postihlo celou šarži (nebo všechny) v plném rozsahu a nesprávně a nebezpečně se v tomto případě léčil každý z pacientů? To jsou informace, které postrádají nejenom pacienti, ale i lékárníci, kteří by jim při výměně měli poskytovat informace, případně uklidnění. Jenomže ani lékárníci informace nemají. Pouze domněnky vyčtené mezi řádky šetrně dávkovaných informací.

Je to delší doba, za půl roku si na případné potíže mnoho pacientů ani nevzpomene, natož aby je dali do souvislostí, a i kdyby, důkazy se budou hledat jen těžko. Přesto, nebo právě proto, se nedivím rozhořčeným komentářům pacientů na sociálních sítích, i když hrozby žalobou proti výrobci (zveřejněné tamtéž) beru s velkou rezervou. Jak je ze sdělovacích prostředků a médií zřejmé, jsou pochybení farmaceutických firem častá a relativně často jsou následně i námětem pro mnohá filmová zpracování. V nich vždycky firma mlčí, mlží a k případnému finančnímu odškodnění přistoupí až pod tíhou soudního rozhodnutí, které se vleče řadu let a desetiletí. Proč by to u nás mělo být jinak.
A jak u nás na takovou minelu farmaceutického průmyslu pamatuje zákon?

Držitel rozhodnutí o registraci a v tomto případě zároveň výrobce musí (podle §33 odst. 1, písm. e) zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech) provést opatření k zajištění možnosti výměny léčivého přípravku pro pacienta kteroukoli lékárnou za léčivý přípravek bez takové závady v jakosti.

Provozovatel lékárny je pak povinen (podle §23 odst. 1, písm. e) téhož zákona) provést veškerá potřebná opatření, a to v rozsahu a způsobem, který držitel rozhodnutí o registraci provozovateli sdělí.

Dalo by se říci, že pro tento konkrétní případ se provozovatelé všech lékáren stávají (podle § 89, odst. 3) partnerem držitele rozhodnutí o registraci/výrobce přímo ze zákona, když „postupují při odevzdávání nepoužitelných léčivých přípravků podle pokynů držitele rozhodnutí o registraci, který je povinen jim uhradit prokázané náklady vzniklé při takovém odevzdávání, případně náklady vzniklé v souvislosti s pořízením a uskladněním odevzdávaného léčivého přípravku“.

Pokud tedy výrobce musí zajistit výměnu v každé lékárně a za to jejich provozovatelům uhradit oprávněné náklady, přitom se může prokazování oprávněných nákladů ukázat jako další práce a prodražení celé operace, a paušální úhrada ze strany výrobce může být dobrým řešením a snížením jeho nákladů stejně jako zjednodušením pro všechny účastníky. Nabízená paušální náhrada ale musí být v takové výši, která odpovídá závažnosti a pracnosti, kterou při snižování rizika a „odčiňování chyby“ odvádějí za výrobce lékárníci.

Jedním ze základních pravidel by přitom mělo být kontaktování každého pacienta, kterému byl takovýto vadný (rizikový) léčivý přípravek vydán. Lékárníci, kterým na jejich pacientech záleží, to udělali i přes to, že takový pokyn řešení výrobce neobsahovalo. Proč taky, mohlo by se najít víc informovaných a potenciálně poškozených. Lze z toho usuzovat, komu na pacientech záleží a snad to pacientům (a nejenom těm ohroženým) ukáže, že tuhle roli lékárníka není schopen nahradit nikdo jiný v systému zdravotní péče.

Návrh na paušální částku ve výši 100 Kč se ani neblíží míře zodpovědnosti, hodnotě práce a vynaložené energie lékárníků. Navíc ignorování potřeby toho základního kontaktu s pacienty vypovídá i o způsobu, jakým farmaceutické firmy na pacienty nahlížejí.

A pokud budu spekulovat o globální bezpečnosti, nejsou jejím nositelem pouze vrcholní manažeři a dokonale auditované standardní protokoly. Mnohdy jsou nejrizikovějším faktorem prosté lidské chyby nebo zlomyslnosti nedoceněných nebo špatně vybraných obyčejných lidí na pozicích uklízeček nebo technického personálu, kteří jako jednotlivci zůstávají pod rozlišovací schopností manažerů vnímajících pouze cílovou skupinu.

V posledních měsících a letech jsou, možná s rostoucím tlakem na snižování cen, možná s postupující globalizací, podobné případy zjištění závad v jakosti léčivých přípravků s následným stahováním až z úrovně pacientů častější než v minulosti. S mírnou nadsázkou se postupně sestávají jednou z rutinních lékárenských činností.

A rostoucí frekvence a míra těchto příhod ukazuje nejen slabiny v současném systému varování, ale také znovu otevírá otázky, které nebyly uspokojivě vyřešeny v žádné legislativní úpravě zákona o léčivech za posledních deset let. Chceme-li zajistit pacientům maximální míru bezpečí, je třeba je umět rychle kontaktovat. Ještě pamatuji, když se telefonní číslo na pacienta vyhledávalo ve Zlatých stránkách podle jména a adresy uvedené na receptu. Dnes už to není možné a kvůli snižování rizik by mělo být kontaktní telefonní číslo standardní součástí receptu.

V současné době totiž do lékárny přijde pacient řešit závadu v jakosti pouze, když se o závadě dozví ze stránek SÚKL a následně (a se zpožděním) z médií, pokud se taková zpráva v médiích objeví. Jako standardní formu přijatých opatření (podle ustanovení zákona) by ale měl držitel rozhodnutí o registraci komunikovat podobnou situaci v médiích sám od sebe a to včetně odhadu rizika. Stejně tak by mělo úplně automaticky (na náklady výrobce/držitele rozhodnutí o registraci) docházet ke kontaktu lékárníka s pacientem. Nikdo jiný než lékárník totiž neví, jaké množství a kterou konkrétní šarži si pacient z lékárny odnesl.

Celý proces by měl probíhat pokud možno automaticky a tak rychle (okamžitě) od vyhlášení závady, aby se riziko minimalizovalo také o prodlevu, ke které dochází při čekání na informace.
K tomu je do budoucna vhodné upravit zákon o léčivech o povinnost uvádět kontaktní telefon na pacienta na receptu a případně také o povinnost informovat pacienty pro držitele rozhodnutí o registraci. Vyčíslit skutečné náklady na odpovídající (a nikoliv urážející) částku a vypracovat standardizovaný postup aplikovatelný na všechny případy (nebo jejich většinu) bez ohledu na osobu držitele rozhodnutí o registraci je úkol pro profesní organizaci, regulační autoritu a zástupce farmaceutického průmyslu.

Samostatnou kapitolu k řešení ještě tvoří tvorba stejného postupu a vyčíslení nákladů pro případy, kdy se léčivé přípravky stahují a vyměňují v lůžkových zdravotnických zařízeních.

Psáno pro Medical Tribune 9. 9. 2016

Žádné komentáře:

Okomentovat