Photo Bioscop |
Když už jsem z básnické ságy vyextrahoval lékárníky, neošidím ani lékaře.
O šestém díle básníků se po uvedení v kinech objevily recenze nebo narážky na dílo téměř v každém zdravotnickém periodiku.. Průměrnou hodnotu 65 % na ČSFD určitě hodně zvyšuje nostalgie diváků. A proč taky ne, kolik z nás u
každé reprízy básníků zavzpomíná na školní léta, na kolejní život a menzovní
řízky - placaté a zelené jako rozpitvaný žlučník.
Nejčastějším negativním
komentářem k nejnovějšímu dílu je stížnost na přebujelý product placement
a přílišnou úlitbu „partnerům“ natáčení.
Naštěstí je dnes většině diváků jasná přímá úměra velikosti investice partnera
natáčení a délky reklamního prostoru před kamerou. A proto je možná dobře, že
vyloženě komerční aktivity nadiktované sponzory jdou z dějové linky
příběhu rozpoznat a vyselektovat stejně snadno jako reklamní blok
z večerního programu komerční televizní stanice.
Ze života to jde podstatně hůř.
Ale celá série básníků má pro časosběrný pohled na
transformaci českého zdravotnictví téměř nenahraditelný význam. První díl básníků
byl sice natočen už v roce 1982, ale ze zdravotnictví je až dvojka
z roku 1984.
Štěpána přijali na lékařskou fakultu a Kendyho na FAMU:
-
To je
výhoda, mít na něco talent…
-
A ty ho
snad nemáš, když tě přijali na medicínu?
-
Na to není
potřeba talent…
-
Ale zase
nemůžeš bejt moc blbej, budeš absolventem univerzity.
-
Na světě
je spousta blbejch absolventů univerzity…
Svatá pravda. Ani 32 let neubralo nic na jejím smyslu a
vysoké informační hodnotě. Je třeba si to opakovat každý den. Stačí se
rozhlédnout, pustit televizi, přečíst noviny nebo zpravodajský server. Na světě
je spousta blbejch. Nemusí nutně mít absolvovanou univerzitu, ale tato
podmnožina blbců s titulem je nějak víc vidět. Někteří se vytrvale snaží. Z druhého dílu básníků se od „vševěda“
Masaříka naučili, že: „Kromě slabomyslných jedinců je možné zhypnotizovat
každého.“
Rok natočení druhého dílu (1984)
sice koresponduje s názvem známého Orwellova románu, ale zdá se, že to je
souvislost náhodná, přestože se v obou zdrojích dovídáme totéž. Častým
opakováním lze zblbnout (promiňte zhypnotizovat) každého. A u velké části
pacientů, diváků i posluchačů to prochází. Ještě pořád chce národ věřit slibům,
frázím, floskulím i reklamám. Ale to
už říkala paní Šafránková v roce 1987: „A
paní Zelené se nediv, je to stará ženská a chudák je z těch seriálů celá
popletená.“
Jsou i okamžiky v dějové lince příběhu, kdy nejsou
dialogy nostalgickou vzpomínkou na plánované hospodářství roku 1987, ale
realitou dneška: „Z lékárny poslali
seznam léků, které nebudou tento měsíc, nemáte je předepisovat.“
Seznam nedostatkových nebo
nedostupných léků byl v době uvedení posledního dílu Básníků, v dubnu 2016, zhruba stodvacetiřádkový (bez uvedení
všech velikostí balení a síly přípravků). Ono to se zdravotnictvím ani
nemohlo dopadnout jinak. Vendulka totiž slíbila Štěpánovi: „Až
budu jednou na ministerstvu, a já budu, tak pamatuj, že tam máš známou.“
Když jsem to nedávno viděl,
napadlo mě, že za ty roky se na ministerstvu vystřídalo tolik lidí, že už tam
měl známého úplně každý. „Na ministerstvu
se vyměňují ministři, jejich náměstci, kamarádi a kamarádi kamarádů. Když se
všichni vymění, začínají od nuly.“ A
jak už říkala i primářka interního oddělení na prvním Štěpánově pracovišti: „Každej je něčí známej.“
A když chcete vyhovět
každému, nemůže to dopadnout jinak, než jako když pejsek s kočičkou pekli
dort, tím spíš, když se takový dort peče každou chvíli znovu. A proto dnes,
stejně jako v básnické naději z roku 2003, platí: „Doktoři chtějí přidat, sestry taky, řidiči mají málo, papaláši mluví
cizím jazykem, radikálové jsou zabejčení a s uklízečkami jsem radši ani
nemluvil. My jsme v jejich věku psali holkám básničky a oni chtějí
stávkovat.“
Přitom se o deset let dříve, v pomalu se rozvíjejícím
kapitalismu roku 1993, v nemocnicích propouštělo: „Nezlob se, nejde to, propouštíme sedm doktorů.“ (To asi aby se těm nepropuštěným mohly
zvednout platy, jak to říkali v televizi.) Ve stejném roce se už rozvíjely
i první privátní projekty: „Prosím Tě,
můžeš mi vysvětlit, jak přišel bejvalej ředitel OÚNZu k takovýmu
sanatoriu?“
A v nových privátních projektech bývalých ředitelů OÚNZ se
mohli uplatnit všichni ti z nemocnic propuštění lékaři. Tedy pokud chtěli:
-
Maminka Šafránková: „A jakej budeš mít plat, doktoři prý dostali přidáno?“
-
Štěpán: „Já
nevím, normální, já se neptal.“
1987:
-
Píšťalka: „Vy
máte opravdu náročné povolání, pane doktore.“
-
Štěpán: „Náročné
povolání za 13 korun na hodinu.“
2003:
-
Karas: „Za
kolik sloužíš?“
-
Štěpán: „Za
120 korun na hodinu.“
A to už je skoro všechno. Skoro, protože jsem našel ještě jeden
zajímavý moment. Zatímco v posledním díle se kvůli zákonu o regulaci
reklamy v (placených) záběrech kamer vydávají na recepty doplňky stravy a
volně prodejné léky privátní značky, v těch předchozích alespoň předepsaná
medikace odpovídala scénářem diktované diagnóze. A taky lidské příběhy s dobrým koncem jsou
jiné.
Zatímco v roce 1993 stačilo známému léčitelovi
Písaříkovi nad rakovinou, aby zmizela, zatočit pérem, do posledního dílu si
partner natáčení do scénáře nadiktoval vyléčení rakoviny prostaty ozařovacími
procedurami protonem za pět dní. V doprovodném videu na youtube se pro jistotu
dočkáte i vysvětlení toho drobného vtípku o špičkové technologii a moderní
medicíně v Praze v kontrastu s prostým, bodrým doktorem
z Moravy.
A ještě něco je jinak. Víte, proč se chodilo
k obvoďákovi v roce 1987? Hlavně pro potvrzení, že jsme zdrávi:
-
… abych
mohl stavět barák.
-
… že můžu
hrát tenis.
-
… aby mi
udělali levnější zuby
-
… abych
mohl běžet dukelský závod branné zdatnosti.
-
… abych
mohl natírat podlahy.
-
… že můžu
pracovat jako vedoucí kroužku mladých elektrotechniků.
- .... a já bysem
prosila, pane doktore, potvrzení, že můžu dostat ty akumulační kamna.
A teď už je to doopravdy všechno. Jestli jste na posledních básnících nebyli v kině, můžete počkat až budou v telce. A budou, o poslední tři
pokračování se v produkci rozdělily už tři televizní stanice.
S dostatkem fantazie určitě dokážete vnímat pokračování básně nejen o
českém zdravotnictví a vyfiltrovat všechny komerční nadstavby, které klidně
mohly zůstat ve střižně.
A pokud fantazii nemáte, platí i o mužích charakteristika
doktora Sahuláka o kolegyni Tupé: „Ženskou
bez fantazie nezachrání ani vysoká škola.“
Žádné komentáře:
Okomentovat