čtvrtek 29. prosince 2016

O medovém ránu, pitomé odvaze a pozdní zbabělosti

Pohádky z mise v Jižním Súdánu

Tahle rána jsou kouzelná. Slunce vychází krátce před sedmou hodinou, a protože je chladno na zdejší poměry, místní vytáhli roláky. Pro Evropana neotužilého a rozmazleného ústředním topením je to pořád hic. Jen ráno je ještě svěží (ten hic).

Poprvé po měsíci tady jsem si k snídani namazal místní „housku“ máslem a medem. Není takový, jaký si pamatuji z domova, ale je místní - Jihosúdánský. Píšou na něm, že jeho nákupem podporujeme drobné včelaře.

Od snídaně se pomalu loudám „do práce“ a najednou vidím vedle nejmenšího z „mých“ lékárenských skladů chlápka v kombinéze. A tím nemyslím montérky, ale rovnou takovou tu kombinézu do vysoce nakažlivého prostředí, gumovou, přetlakovou, s utěsněnou kuklou a plexisklem. Nebýt toho, že jsem před dvaceti lety viděl film Smrtící epidemie s Dustinem Hoffmannem, myslel bych, že mi vedle lékárny přistál Jihosúdánský kosmonaut. A jak se tak rozmýšlím, jestli ho mám vyfotit nebo si protřít oči, jestli se mi to nezdá jako následek užívání meflochinu, koukám, že bere roha. 

Photo © Warner Bros Pictures
Normálně zdrhá a mává kolem sebe zuřivě rukama.

Večer před tím jsem byl na „medical“ mítinku pozorný, u snídaně byl klid a jediná „horká“ událost, kterou jsem v noci slyšel z vysílačky, byl postřelený mládenec, operovaný ve 4 ráno. Byl pitomě odvážný, když se vydal na kradení krav. To je tady místní kolorit vnímaný asi tak, jako u nás podřezávání májky. I přitom někdo občas přijde k úrazu a to tu májku nehlídáme s flintama jako místní svoje krávy. Ale možná to nebylo kradení dobytka, možná byl pitomě odvážný v jiné nebezpečné situaci, špatně odhadl riziko a začal utíkat pozdě. Koupil to do zad někde nad pravou ledvinou (tu to netrefilo), výstřel podbřiškem s poraněním střev a rekta.

Na včerejším hlášení nic, v noci až na tu operaci nic, u snídaně nic. Bezpečně tedy vím, že nemáme v nemocnici žádnou vysoce a smrtelně nakažlivou chorobu. Nic nechápu, odvážně pokračuji ke skladu, pohledem doprovázím komickou figurku zdrhajícího kosmonauta a cukají mi koutky.

Ve chvíli, kdy mě napadlo, kde ve skladu asi ty obleky jsou, mě něco štíplo do ramene. Koukám včelka, chudinka, teď umře. Vytahuji žihadlo a říkám si, žádnou paniku ani rychlé pohyby, pěkně pomalu, v klidu. Další včela, co kolem mě bez většího zájmu proletěla, se najednou začíná vracet a já pomalu začínám chápat jak ten oblek, tak ten úprk. Moc pomalu. Včela mi zabzučí ve vlasech a úplně neomylně mě bodá centimetr vedle díry po prvním žihadle.

A bzučení sílí.

Odhazuji pitomou odvahu a zbaběle zdrhám jako ten kosmonaut, bez kombinézy a naboso. Ještě před startem jsem zul žabky; pro běh jsou na nic a aspoň se mám čím bránit.

Jestli jste viděli od Hitchcocka film Ptáci, tak tohle byl podobný scénář se včelami. První žihadlo byl jen zástřel pro další feromonicky naváděné kamikadze; atraktant a značkovač pro další střely naváděné na měkký cíl.

Lopatka…, druhá…, bedra.  Au! Do zad celkem osm, další do levého stehna a lýtka a ještě jedna do pravé ruky.

Vytahuji žihadla a poslouchám vzdálený hlas diváků, kteří se v bezpečné vzdálenosti snaží nesmát . Sice jsem pochopil, že jestli budu potřebovat adrenalin, mám si ho cestou zpátky přinést i s jehlou a stříkačkou, ale já zpátky nejdu. Zavírám se v lékárně a nastavuji záda klimatizaci.

Naštěstí jsem z domova očkovaný od mala. Otoky zmizely rychle (kosmonaut má jednu obrovskou bouli velikosti manga od JEDNOHO žihadla, já tečky menší než od komárů), jenom to podkoží je trochu ztuhlé a brní při doteku.

Dneska budu spát na břiše a zítra si dám k snídani radši zase mangovou marmeládu.   


30. 11. 2016, Nemocnice Lékařů bez hranic, Agok, oblast Abyei, Jižní Súdán


Příspěvky a názory zde jsou mé a nemusí reprezentovat stanoviska Lékařů bez hranic.

Žádné komentáře:

Okomentovat