Přeskočit na hlavní obsah

Komory 21 - Hajdom, hajdom tydlidom


Na téhle pláži už jsme byli, ale dnes to tu vypadá jinak. Platí se vstupné, protože probíhá nějaká hudební produkce. My neplatíme, protože Nakši zná úplně každého, ale to už jsem myslím říkal. Hned za bránou nás odchytí kudrnatý kluk, zjevně ne místní. Nakši mi ho okamžitě představí: nechává si říkat IceD (ajsDý), je z Ugandy a má celou dnešní show na starosti.

IceD mluví anglicky nejspíš líp než já a hned, že se musíme zastavit u něj, že dnešní akce je OPEN-MIC – tedy mikrofon pro každého, kdo chce něco předvést. Na jevišti jsou klávesy a nějaké gramce a u mikrofonu se fakt střídají různí zpěváci z davu. Někdo rapuje, někdo zpívá KARAOKE místní pop.
Nakši představuje mě, vysvětluje, že jsem z Evropy a dodává, že určitě hraju na kytaru. (nevím, jak to ví, před tím jsme se o tom nebavili). IceD okamžitě zahlásí, že kytaru sežene a nejdéle za hodinu, že na mě přijde řada. Jako vtip dobrý, říkám a dál na to nemyslím.

Jdeme dál na pláž, kde prý na nás čeká další kamarád a já se ptám Nakšiho, co ho to napadlo. Úplně rozzářeně mi říká: „Já jsem si prostě myslel, že hraješ na kytaru a vidíš, je to pravda. To je dobře, protože ten kluk, který tu na nás čeká, si přinesl kytaru, a chce ti něco zahrát.“

Vykoupeme se, vypijeme nějaká piva, která se tu smí pít vlastně jenom ve tmě, a pak na střídačku hrajeme na kytaru. Je to sice jenom dětská tříčtvrtinová s nylonovými strunami, ale hrát se na ní dá. Nejdřív zahraje on nějakou komorskou folkovou pecku a já mu jí pak zahraji v české variantě. Fakira se vlnila do rytmu, Nakši zpíval s námi oběma a docela mu to šlo. Dobře jsme se u toho bavili, když se u nás najednou objevil IceD a povídá: „Kytara je tady, za 5 minut jdeš na pódium“.

Nedělali si srandu. Stojím na pódiu a v hlavě mám úplně prázdno. Na žádnou Dylanovku v angličtině si nemůžu vzpomenout, a když si zkouším vybavit na slova Country Roads od Johna Denvera, zjistím, že to zrovna hraje ten kluk, po kterém mám jít já. Než si předáme kytaru, začne se muezzin v mešitě přes ulici modlit do amplionu. Netrvá to dlouho, ale všichni přítomní ztichnou a někteří se modlí s ním. Po téhle krátké pauze je předchozí elán publika pryč a já nastupuju na pódium úplně paralyzovaný. IceD mě představil jako rockera z Evropy (asi si to podle dlouhých vlasů myslel) a těch zhruba 200 lidí v písku před restaurací mě začalo hlasitě povzbuzovat, abych už začal. Řekl jsem si, že je to jedno, že budu zpívat česky, protože anglicky tam stejně umí tak 2 – 3 lidi, a spustil jsem obehraný flák – JEDE, JEDE MAŠINKA.

A bylo to dobrý. Polovina lidí se vlnila v rytmu (vlaky na Komorách nemají, takže žádného hada nepostavili) a druhá polovina mě začala natáčet mobilem na video). Po písničce jsem chtěl odevzdat kytaru, docela spokojený, že to mám za sebou, ale nenechali mě. Musím prý přidat. A jestliže závěr mašinky „…veze samý vožralý“ se do téhle Mohamedovy země bez alkoholu vůbec nehodil, další písnička na tom byla ještě hůř. Nenapadlo mě totiž k hulákání nic jiného než vánoční koleda.

Tak si to zkuste představit se mnou. Stojím na improvizovaném pódiu na pláži v městečku Itsandra, přes silnici je mešita, ve které muezzin před chvílí dozpíval večerní modlitbu a já halekám: „Pásli ovce valaši, při Betlémské salaši“. Úplně střízliví kluci a holky v publiku se přidávají a do refrénu hlasitě řvou: „HAJDOM, HAJDOM TYDLIDOM, HAJDOM, HAJDOM TYDLIDOM!"

Refrén jsem opakoval nejmíň šestkrát a je z toho na komorském youtube asi spousta videí. Když jsem nakonec slezl z pódia, chtěli selfie s Muzungu snad úplně všichni.



Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Lékárníci ve filmu - Básníci

  Popelky filmové produkce Zábava se tu nekoná, noc je jak černá madona, jen když se půlnoc přiblíží, princezna smutná za mříží čeká, že někdy zazvoní spanilý rytíř na koni. Znáte? Pamatujete si? Čtvrtý díl básnické série se začal připravovat v roce 1992. Tereza Brodská se v roli čerstvé absolventky farmaceutické fakulty Ute [1] chystá sloužit noční, lékárenské službě se pomalu krátí dech a u Bednaříků v Trutnově se finišuje s převodem úplně první lékárny do soukromých rukou. V době premiéry (22. 7. 1993) bylo Tereze Brodské 25 let, já měl za sebou druhý ročník a Ondra Bednařík na rozhodnutí o přijetí na farmaceutickou fakultu teprve čekal. Film považovali mnozí kritici za nejhorší ze série a režiséru Kleinovi dávali za vinu přílišný důraz na karikování tehdejších reálií a také vtipy příliš laciné a unavené. Možná ano. Na rozdíl od předchozích tří dílů, ze kterých měla Karolína (na fakultě ta hezčí a pečlivější polovina naší dvojice) ...

Téměř 2 miliony rizikových balení

Dne 5. září informoval Státní ústav pro kontrolu léčiv o závadě v jakosti minimálně jedné (ale až tří šarží) pro 5 léčivých přípravků Atram, Neurol (dvě různé síly), Oxazepam a Prednison. Celkem 8 šarží a zhruba 60 000 balení. Zjištěná závažnost rizika byla důvodem pro rozhodnutí stáhnout uvedené vadné šarže všech výše uvedených přípravků až z úrovně pacientů a dalších 50 000 balení ze zdravotnických zařízení.  Celkem 110 000 balení pouze v České republice a dalších zhruba 1 milion 800 tisíc v evropském měřítku. Pojem „závada v jakosti“ je v informaci SÚKL vysvětlen větou: „… je možné, že balení bude obsahovat jiný lék, než jaký mu byl původně vydán.“ Co takové eufemické vysvětlení znamená v praxi a jak rozumět odůvodnění? V praxi to znamená, že nikdo není schopen odhadnout, jaké účinné látky jsou v tabletách toho, kterého léčivého přípravku. A možných kombinací záměn může být mnoho. Od relativně málo rizikov...

Lékárníci ve filmu - Síť lékáren Dobrodinec, doktor Martin, paní Kunešová a ti druzí

Když už píšeš o těch filmech s lékárnickými rolemi, napiš, prosím, taky o tom děsným seriálu Doktor Martin. Hraje ho Donutil a říká lékárnici paní Kunešová... A mám to. A to jsem o seriálech nechtěl psát vůbec. Na přání udělám vyjímku. A vezmu to z jedné vody na čisto. Jak to s těmi seriály vlastně je, hlavně s těmi nekonečnými. Doktor Martin   měl být komediální seriál. Česká televize natočila 2 řady, a tou druhou řadou to skončilo. V diskusi na webu lékárnické komory se k seriálu objevilo několik nelichotivých poznámek, zejména kvůli charakteru posta vy lékárnice Sandry Kunešové.  foto: Česká televize Hrála jí Milena Steinmasslová a vcelku věrohodně ztvárnila scénářem předepsané charakterové vlastnosti Blběny Obecné (to mám z jiného mailu), jež je stižena mírnou hysterií a lehkou hypochondrií. A že jí namachrovaný profesor a chirurgická kapacita z velkoměsta říká paní Kunešová? No a co. V jiném seriálu z lé...