čtvrtek 2. března 2017

Odpočinková neděle

V devět mě probudila ta černá potvora. Gabrielovým hlasem mi oznámila, že na mě čeká u hlavní brány. Po čtyřech hodinách spánku mi chvíli trvalo, než mi došlo, co se po mě chce.  Úplně jsem totiž zapomněl na to, že mě v pátek pozval na oslavu. Na pozvání jako takové jsem nezapomněl, jen mi nedošlo, že příští neděli znamená tuhle neděli.

Hodil jsem na sebe sváteční košili, popadl v kuchyni suchou placku a vyrazil jsem. Veškerá ranní hygiena se vešla do letmého pokropení se při napouštění láhve vody na cestu. S česáním jsem se, jako ostatně všechny dny tady, ani nezdržoval. Bez hřebenu to nemá stejně valný význam a já ten svůj doma nějak moc dobře zabalil a ještě jsem ho nenašel. Na odchodu jsem ještě strčil klíče od lékárny do ruky Alfonsovi (to je zdejší šéf celého zdravotnického týmu), kdyby bylo třeba něco urgentně vydat, odnaviguji ho tou vysílačkou, co měla ráno funkci budíku. Jde samozřejmě se mnou.

Není to daleko, něco přes dva kiláky. Venku je zatím snesitelných méně než 30 °C ve stínu a tak je ta procházka docela příjemná i na přímém slunci. Cestou míjíme asi tři shluky tukulů, kolem kterých volně pobíhají děti, slepice, kůzlata a psi. Těch prvních tří se nebojím, ale ze psů mám respekt. Jednak mají takové divně zakalené oči a druhak máme ob den na příjmu nějaká ta pokousání. Gabriel se sice pokouší o vtip, že tihle určitě vzteklinu nemají, ale vzápětí sbírá první a zároveň jediný klacek široko daleko. Já mám na obranu vysílačku a petku s vodou. Kolem dokola jen sem tam akácie nebo lalob, sluncem sežehnutá tráva a rozpraskaná země.  

Ve velkém shromažďovacím tukulu je slavnostní atmosféra. Bubny, zpěvačky, zpěváci. Tentokrát bez tanečnic. Promluvy a všechny zdravice výhradně arabsky nebo dinka, jen když mluvili se mnou nebo na mě, přešli na chvilku do angličtiny. A protože se řídím svou vlastní radou, že srdce lidí otevřeš nejlépe jejich vlastní řečí, zvládám pozdravit, představit se i poděkovat. Jen se musím dost soustředit, posledně jsem prý uklízečce v lékárně řekl místo „děkuju“, „počůrám ti nohy“ a to bych nerad zopakoval.

Joseph je chlap jako hora a charisma má na rozdávání. Gabrielovi polil hlavu, třikrát arabsky zanotoval a Gabriel je nový člověk. A spolu s ním ještě takový tříletý klučina jménem Bol. Snad to tady znamená něco jiného než u nás. Možná to ale bylo Bul (v té rychlopalné arabštině s příměsí Dinka jsem to moc nepochytal), to by znamenalo buben. Jestli ano, v neděli to byl zatím jenom vodou a slzami umáčený bubínek. Ale maminka radostí zpívala.

Po první hodině arabského povídání prokládaného rytmickými zpěvy za doprovodu bubnů se ke mně přesunula většina dětí. Seděl jsem u zdi v první řadě a kolem se najednou tlačilo a postrkovalo asi 20 dětí. Za další hodinu už jsem si přál, aby už byl konec a mohl jsem se venku nadechnout.

A protože jsme v ráji (Agok Paradise), najednou byl konec. Nemožné na počkání, zázraky do tří dnů a splnitelná přání ihned. Naštěstí, jinak bych asi brzy upadl do transu, jako ta paní z třetí řady. A jako bonus: první řada jde ven jako první. Výhra!

Ne ale úplně, venku jsme se seřadili vedle sebe, aby nám všichni vycházející mohli podat ruku a zařadit se za nás. Aby si každý potřásl rukou s každým. Celá procedura se odehrávala na přímém slunci a zabrala dalších 20 minut, někteří dospělí šli dvě i tři kolečka, většina dětí pět. Ale jenom ke mně, pak zase běžely zpátky na začátek (konec), kde se vmísily mezi dospělé.

Bylo po poledni, když se ke mně probojoval Joseph, ale já už byl z horka tak vysušený, že jsem se zbaběle vymluvil, že mám službu v lékárně a že se uvidíme brzy („OK BROM LATER“), aby mi to dopověděl. A protože jsem to nejenom řekl dinka, ale taky naštěstí nejspíš i bez chyby, popřál mi šťastnou cestu a s Gabrielem jsme vyrazili zpátky.

Byl to pro něj slavný den, ale jeho pozvání na oběd jsem odmítl. Tak zdvořile, jak jen jsem uměl a ještě jsem mu slíbil, že ho (a všechny z lékárny) vezmu na oběd některou z příštích nedělí a oslavíme to společně. Necítil jsem se provinile jenom proto, že se v pravý čas ozvala vysílačka. Riskovat popíjení vody na trhu se mi nechtělo a další minimálně hodinu bez vody u oběda už bych nezvládl, stačily mi ty dva kilometry zpátky při teplotě 42°C ve stínu bez stínu.

Sotva za mnou zapadly vrata nemocničního areálu, objevili se vrchní zdravotní bratři snad ze všech oddělení nemocnice. Alfonso je celé dopoledne odkládal na „až se vrátí“. Odpočinek od lékárny skončil (dobře napiju se potom).

Vydal jsem pár inzulínů pro nedělní okénko chronických pacientů, počkal, až si kluci rozeberou zmražené destičky na výměnu do chladicích boxů a vyřešil nějaké ta „jenom“ :
  • -          Jenom nám na oddělení došly tyhle důležité léky, objednali jsme si v týdnu málo…
  • -          Jenom potřebujeme víc rukavic, máme moc pacientů…
  • -          Ve výdejně nemáme už žádný tinidazol …

U toho posledního jsem se zarazil. Jednorázová dávka pro dospělého s giardiózou jsou 4 tablety a naposledy dostali 1000 tablet ve středu. To znamená 250 pacientů s těžkým průjmem za 3 dny. Rozhodnutí nejít jíst na trh se ukázalo jako velmi moudré. Další tinidazol totiž dorazí až v úterý. Inshallah! Než půjdeme na ten slavnostní oběd, radši zkontroluji týdenní spotřebu těchhle pilulí. Nebo možná radši na oslavu uvařím něco českého v naší kuchyni.

Když jsem byl po dvou hodinách zase na cestě z lékárny směrem k pozdnímu obědu a hlavně k vodě a zahájení procesu rehydratace, ještě jsem se vrátil na emergency (pohotovost a centrální příjem v jednom) s imunoglobulinem proti vzteklině. Naše vakcíny si ani nestihnou prohlídnout lékárenskou lednici zevnitř, jak rychle jsou pryč.

Imunoglobulin proti vzteklině se používá společně s vakcínou u třetího stupně pokousání – to je do hloubky porušená kůže s krvácením. Izolované podání samotného imunoglobulinu se nedoporučuje kvůli malé účinnosti. Bez vakcíny umírá 100 ze 100 nakažených vzteklinou a samotný imunoglobulin je jen o málo lepší než nic. Přesně o 12 - 37 % lepší.

K obědu si dám jen ovoce a jako přílohu litry vody. Jenže je neděle a ovoce už nemáme…

Nevadí, vystačím si na chvíli s přílohou a ještě si přidám. Je neděle, po obědě se svalím v obýváku (takový větší altán) na „gauč“ a poslouchám Tomášovy (MUDr. Šebek, chirurg) dojmy za první tři dny. Dojde i na mezinárodní klasifikaci nemocí a na kategorii diagnóz W od 50 nahoru.

W 50 (zasažení, kopnutí, kousnutí nebo poškrábání jinou osobou) jsme tady měli ve středu, hluboký podebraný kousanec na rameni stačilo vyčistit a přeočkovat proti tetanu.

W 54 (kousnutí nebo úder psem) je tady jak na běžícím páse. Jenom minulý měsíc to bylo 52 případů a jeden konkrétní prokousnutý zadek zrovna před obědem.

Snad až na W 56 – (kontakt s mořským živočichem) jsou tu všechny docela pravděpodobné, jen u W 58 (kousnutí nebo úder krokodýlem nebo aligátorem) jsme víc než jenom trochu na pochybách. Kam by se ti krokodýli schovali na půl roku sucha, že.

Když diskusi násilně přerušila Tomova vysílačka: „Chirurg ve službě, prosíme na příjem, pokousání krokodýlem.“, spadly nám brady na stůl a Tomáš to pro jistotu kontroluje zpětným dotazem.

Vysílačka potvrzuje poranění pravé nohy a levé ruky u rybáře z 36 km vzdáleného Abyei. Tak jdu samozřejmě taky, chci to „nemožné na počkání“ vidět v přímém přenosu.

... pokračování příště
 29. 1. 2017, Nemocnice Lékařů bez hranic, Agok, oblast Abyei, Jižní Súdán



 Příspěvky a názory zde jsou mé a nemusí reprezentovat stanoviska Lékařů bez hranic.


Žádné komentáře:

Okomentovat