čtvrtek 23. března 2017

Komory 2 - Pěšky jako za vozem

Ráno vstávám podle předpokladů v šest. Začínají jezdit auta, a i když jsem v mangovníku docela schovaný, radši se balím. Hlavně mám žízeň. Ze včerejška mi z letadla zbyly necelé 3 deci vody, a i když je místní vzdušná vlhkost 100 %, člověk se jí nenapije. (zato se potí jako v prádelně)

První vesnice je asi 5 km daleko, jde se docela prima, ještě není horko. Zastaví mi pár taxíků, ale bez peněz do něj nelez, já komorské franky zatím nevlastním a důvěra k dolaru tady asi není veliká, nechtějí ho. Takže šlapu pěšky k vodě jako velbloud. Všude na dohled jsou obrovské haldy lávového kamení, malé, velké i obří kusy škvárových šutráků tmavě hnědé barvy. Prorůstá jimi tropická fauna všeho druhu. 

V první vesnici mají banku v prvním patře nějaké budovy, ale zamřížované okénko je zamčené, jsem tu moc brzy. Říkat tomu banka je zřejmě dost přehnané, spíš je to taková směnárnička velikosti menší trafiky. Lidé mě s úsměvem zdraví, ale zmůžu se jenom na parodii francouzského „Sava, sava bjén…“ případně „bonžúr“ a okamžité „že ne par le pa france“ a „že ne par le pa komorese“ za každou jejich další větou, aby bylo okamžitě jasné, že se mnou jedině „šengeréza“. To zjevně nikdo neovládá, takže bez franků a teď už i bez vody pokračuji k další vesnici.

Rozestup mezi vesnicemi je zhruba jako u nás, do pěti kilometrů, v žádné z dalších dvou nejsem schopný najít banku ani směnárnu a vlastně ani žádný obchod. Určitě tam jsou, ale nejspíš se schovávají v převleku za kozí chlívek nebo plechovou boudu u cesty.  Ve vesnicích potkávám děti, jak se loudají směrem ke škole, zdraví mě, pozorují, když projdu kolem. Fotím si obrovský baobab, má tak silný kmen, že ta bouda, co je něčí obydlí a je k němu přilepená, je na šířku sotva poloviční. 

K moři je to vzdušnou čarou sotva 500 metrů, ale jdu kolem mokřadů s mangrovníky, zrovna je odliv, takže jsou pěkně vidět ty vzdušné kořeny a mezi nimi běhají krabi a jiné potvory mořské, co na ně není dobře vidět.  Mezi kořeny jednoho mangrovníku je úplně naseto spirálovými ulitami.

Ve čtvrté vesnici jsem mokrý až na zadku. Slunce praží, ale nesuší. Ždímám tričko, protože má dobře o kilo víc, než když bylo suché a proklínám taxikáře, kteří projíždějí na 5 cm u mě, ať už jdu v jejich směru napravo nebo správně vlevo, jak nás učili už ve školce. Ale tady je silnice neuvěřitelně rozbitá, takže průjezd spíš připomíná tankodrom horší, než byl z Přeštic na vysílač předloni (to pro moje krajany) nebo prakticky kdekoliv na okresce v Čechách po zimě. Podle tohohle měřítka tady na Grand Comore měli tuhou zimu už nejmíň čtyři roky po sobě a na opravu výtluků v rozpočtu nezbylo, tak to jenom zasypali lávovým černým pískem.

Taxík je prakticky každé auto, které kolem mě projede. Funguje to tady tak, že když je v něm místo (to znamená, že na zadní sedačce nesedí víc než 3 lidi) mávnete a naskočíte. Cena je stabilní, do deseti kilometrů 200 komorousů (11 korun) a na delší vzdálenosti podle dohody. Sdílení taky znamená, že se po cestě sestava cestujících i několikrát promění. Jestli jsem ještě ráno neměl žádný plát, tak už pomalu dostává obrysy. Žádným z těch taxíků nepojedu, hezky si ten ostrov obejdu pěšky. A hned se mi vynořuje další francouzské slovíčko do sbírky: „marš“. Takže taxikářům říkám „pas de taxi, že maršé“. Chápou, že s nimi nechci jet, a dál mě do aut nezvou, jen přibrzdí, já to pronesu jako zaklínadlo, kouknou na mě jako na blázna „fou“ a jedou dál. Autobusáci taky.

Autobus tady je většinou takový tem minivan z Japonska nebo Koreje pro osm lidí, takže máte jistotu, že na každé dva cestující vyjde minimálně jedna sedačka a kupodivu jsou mírně dražší (ale zase jezdí na delší vzdálenosti). Náklad (židle, matrace, kýble i otepi trávy) vozí na střeše. Když řidič píchne, cestující spořádaně vystoupí, odlehčí střechu, aby šel ten vehikl vyheverovat, a  počkají, až řidič vymění rezervu. Když jí nemá (nebo už cestou píchnul), mu někdo z okolojedoucích odveze gumu do nejbližší vesnice na zalepení a někdo jiný přiveze zpátky.

A protože ani ve čtvrté vesnici nemám čím zaplatit, vyžebrám v jedné takové kůlničce, co se po otevření dveří ukázala býti obchodem se smíšeným zbožím, za jeden dolar litr a půl vody. Je to ale můj poslední nákupní úspěch. Když už jsem ve vsi, jdu hledat směnárnu směrem k moři. Najdu ale jenom takovou rybářskou pláž. Chlapi se zrovna v takových uzounkých kánoích s vahadlem (myslím, že se jim říká piroga) vrací z nočního rybolovu.

Anglicky umí jenom jeden a asi jenom 9 slov. Shodneme se, že jsme oba (a vůbec všichni kolem) OK a dál už si mě nevšímají. Chvíli se zdržím, udělám pár fotek, ale protože už mám zase sucho v puse a žádnou vodu ani komorouse na to, abych si jí koupil, jdu hledat nějakou vesnickou studnu na návsi. Žádnou tu nemají. Na ostrově totiž není žádný zdroj sladké vody. Veškerá sladká voda je dešťová a u každého zděného domu je takový bazén tři na dva metry, do kterého se důmyslným systémem drenáže přivádí voda z deště. Slovem důmyslný myslím prasácky poskládané vlnité plechy a různá z plechu ohnutá korýtka, která vedou od střechy bez okapu až k té nádrži, která je taky zpola přikrytá vlnitým plechem.  Místo okovu slouží pětilitrový kanystr na provázku. U jednoho takového domu suší tetka škvárové tvárnice na sluníčku. Vyrábějí se z lávové strusky a cementu v každé vesnici na mnoha místech. Celý ostrov je jedno velké staveniště s polodokončenými hrubými stavbami, ve kterých nikdo nebydlí.

Tetka ty tvárnice, co už jsou do zvoniva vysušené, přenáší asi o 30 metrů dál a skládá je hned vedle toho bazénku s vodou. Přenesu jich asi deset (zhruba půlku těch usušených), aniž se jí ptám, jestli chce pomoct, ale usmívá se, tak je asi za pomoc ráda. Takže se jí hned posunky ptám, jestli si tou vodou můžu umýt ruce. Nabrala mi do kanystru, polila ruce a zbytek přelila do hrnečku, abych se napil.

Trochu se zdráhám, ale žízeň je silnější než strach z amebiozy a následných průjmů. Zbytek vody z kanystru přelévám do petky a sázím na silný, Afrikou čtyři měsíce trénovaný žaludek.

Po dalších asi pěti kilometrech se blížím k městečku, ale ještě před tím vidím ze silnice žluťoučký píseček a azurovou oceánovou. Na nic nečekám, přelezu kousek po lávě, házím batoh do písku a 

Indickej oceáne, tady mě máš.


23. 2. 2017

Žádné komentáře:

Okomentovat